وبلاگ

همه چیز در مورد پرش از ارتفاع(قسمت دوم)

با سلام خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی سایت فیت بادی اسپرت بسیار خوشحالیم که می توانیم با یک مقاله دیگر خدمت شما عزیزان باشیم امروز قصد داریم تا در ادامه مبحث مقاله قبل(داستان پرش از ارتفاع) مطالب جالبی را در اختیار شما قرار دهیم پس لطفاً با ما همراه باشید.

فیت بادی اسپرت

قوانین پرش ارتفاع

در یک مسابقه، داور اصلی میله متقاطع را قبل از شروع پرش ارتفاع در ارتفاعی مشخص قرار می دهد. معمولاً قد به تدریج بالا می رود تا کار را برای ورزشکاران سخت تر کند.

برای رفتن به علامت بعدی (بالاتر)، ورزشکاران شرکت کننده هر کدام سه فرصت دارند تا ارتفاع خاصی را از بین ببرند. با این حال، رقبا این فرصت را دارند که از هر ارتفاعی عبور کرده و به علامت زیر بروند.

پس از سه تلاش ناموفق متوالی برای پاک کردن ارتفاع یا ترکیبی از ارتفاعات، یک شرکت کننده حذف می شود. در نتیجه، زمین مسابقه پرش ارتفاع به تدریج با افزایش ارتفاع شروع به کوچک شدن می کند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر یک ورزشکار ارتفاعی را کاهش دهد، پیشرفت تلاش های موفق یا ناموفق ادامه می یابد. یک شرکت‌کننده باید در اولین تلاش خود برای اجتناب از حذف، ارتفاع بالاتر بعدی را از بین ببرد، به عنوان مثال، اگر قبل از عبور و رفتن به علامت بعدی، دو بار متوالی در یک ارتفاع معین شکست بخورد. مسابقه توسط آخرین جامپر باقیمانده برنده می شود.

اگر تساوی برای مقام اول وجود داشته باشد و همه رقبای باقیمانده نتوانند ارتفاع مشخصی را از بین ببرند، معیارهای زیر به عنوان تساوی بین جامپرها استفاده می شود:

ارتفاعی که تساوی با کمترین تلاش انجام شد که شکست خورد

کمترین تلاش های مسابقه که شکست خورد

اگر باز هم مساوی بود، برنده با پرش به آف تعیین می شود که در آن رقبا یک شانس برای پاک کردن علامت ارتفاع بعدی دارند. پس از آن، میله متقاطع به طور متناوب بالا و پایین می رود تا زمانی که فقط یک جامپر موفق شود.

با این حال، مقررات جدیدی که پرش را اختیاری می کرد در سال 2009 تصویب شد و به رقبا اجازه داد در صورت تمایل، رتبه برتر را به اشتراک بگذارند.

این قانون در مسابقات پرش ارتفاع مردان در المپیک 2020 توکیو به اجرا گذاشته شد، جایی که موتاز عیسی برشیم از قطر و جیانمارکو تامبری از ایتالیا تصمیم گرفتند مدال طلا را به اشتراک بگذارند.

تکنیک های پرش ارتفاع

هیچ مقرراتی وجود ندارد که تکنیک های پرش از ارتفاع را محدود کند، به جز تیک آف با یک پا. بنابراین، در روزهای اولیه، ورزشکاران پرش‌های خود را با استفاده از تاکتیک‌های مختلف، از جمله تاکتیک‌های معروفی مانند کات آف شرقی، وسترن رول و استرادل انجام می‌دادند.

اما پس از المپیک 1968 مکزیکو سیتی، زمانی که دیک فوسبری ایالات متحده مدال طلا را در پرش ارتفاع مردان به دست آورد، اوضاع تغییری اساسی کرد.

فسبری فلاپ

فسبری حتی به ورزشکاری با استعداد متوسط ​​هم نزدیک نبود. در واقع، در سال‌های اولیه‌اش، او حتی از استانداردهای مقدماتی دبیرستان در این ورزش نیز کوتاهی داشت.

با این حال، ساکن پورتلند در مدرسه عالی بود و از دانش مکانیک خود برای توسعه یک استراتژی جدید استفاده کرد که او را قادر به برنده شدن مدال طلای المپیک کرد. او بعداً مدرک مهندسی عمران گرفت.

اولین گام در روش فوسبوری یک خط تیره مورب به سمت میله بود، به دنبال آن دور شدن از قائم و یک پرش معکوس از روی میله متقاطع. این تکنیک بالاترین ارتفاعی را که او می‌توانست بپرد افزایش داد، زیرا به او اجازه می‌داد در طول پرواز به مرکز جرم کمتری نسبت به سایر تکنیک‌های رایج آن زمان دست یابد.

فلاپ Fosbury، همانطور که اکنون روش شناخته شده است، استاندارد تقریباً برای تمام پرش های ارتفاع مسابقات معاصر است. اما در طول زمان، ورزشکاران متعددی فاسبری فلاپ را بهبود بخشیده اند.

TEJASWIN SHANKAR – مکاشفه پرش از ارتفاع هند

تجاسوین شانکار، که آرزوی بازی کریکت را داشت، به برترین پرش ارتفاع هند تبدیل شد. او در حال حاضر یک مدال از بازی های مشترک المنافع دارد و صاحب رکورد هند است. تجاسوین شانکار در بازی‌های جوانان مشترک المنافع در آپیا در سال 2015 به مدال طلا دست یافت، سپس دو سال بعد، در بازی‌های جنوب آسیا، گواهاتی، یک نقره را به خانه برد. در همان سال، تجاسوین شانکار، مردی 6.4 اینچی، رکورد پرش ارتفاع 12 ساله هاری شانکار روی را با دویدن 2.18 متر در مسابقات قهرمانی ملی نوجوانان در کویمباتور شکست.

تجاسوین شانکار در صحنه بین المللی نیز عملکرد بسیار خوبی داشت و در بازی های مشترک المنافع 2018 در گلد کوست در رده ششم قرار گرفت.

اگر شما یک بانو هستید و  رویای حضور در المپیک در این ورزش را دارید همین حالا ست ورزشی زنانه خود را بر تن کرده و به نزدیک تیرت باشگاه ورزشی پرش از ارتفاع محل زندگی خود بروید.

و یا حتی اگر فقط علاقمند به این ورزش هستید و میخواهید به صورت تفریحی پرش کنید همین حالا با پوشیدن لباس ورزشی و رفتن به سراغ دیدن آموزش توسط استادهای مربوطه به این رویا جامع عمل بپوشانید.