وبلاگ

داستان جودو (قسمت اول)

با سلام خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی سایت فیت بادی اسپرت بسیار خوشحال و خرسندیم که می توانیم با یک مقاله دیگر در خدمت شما عزیزان باشیم امروز قصد داریم تا شما را بیشتر با جودو آشنا کنیم و از آن جا که این مبحث مفصل است در چند قسمت این کار را خواهیم کرد پس لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

فیت بادی اسپرت

معنی جودو

بر اساس فرهنگ لغت آکسفورد، این هنر رزمی ژاپنی «ورزشی برای مبارزه غیرمسلح مشتق شده از جو-جیتسو است که برای آموزش بدن و ذهن طراحی شده و شامل استفاده از نگه داشتن و اهرم برای برهم زدن تعادل حریف است». معنای جودو در اینجا به خوبی توضیح داده شده است.

در ترجمه تحت اللفظی از زبان ژاپنی، جودو به معنای “راه آرام” است. این نام نشان‌دهنده همبستگی با خانواده هنرهای رزمی مدرن با قوانین سخت‌گیرانه است.

تاریخ و فلسفه

جودو در عصر سامورایی توسعه یافت

ژاپن توسط جنگجویان حرفه ای، سامورایی ها، از کاماکورا (1185-1333) تا دوره ادو (1603-1867) اداره می شد، که منجر به یک واقعیت تصادفی برای جودو امروزی شد. در آن زمان، جنگ با شمشیر و سلاح رایج بود، اما سامورایی‌ها مجبور بودند تکنیک‌های رزمی دیگری را برای نبرد از فاصله نزدیک توسعه دهند.

مبارزه تن به تن و تکنیک های ایستادن بخش بسیار مهمی از آموزش نظامی شد، به علاوه چندین سبک جوجوتسو با نزدیک شدن به پایان دوره ادو توسعه یافت.

کانو جیگورو – بنیانگذار جودو

جیگورو کانو، بنیانگذار جودو، مردی بسیار جلوتر از دوران خود بود. در چهارده سالگی به دنبال متخصصی بود که او را در هنر رزمی جوجوتسو آموزش دهد. اما تلاش های اولیه او شکست خورد، زیرا جوجوتسو در حال حاضر در ژاپن به شدت غربی محبوبیت نداشت. در آن زمان جیو جیتسو وجود نداشت، اما این فرد دوست داشتنی آماده ارائه یک هنر رزمی جدید و نسبتاً مدرن بود.

اولین موفقیت با ناکای اومناری، یکی از آشنایان پدرش اتفاق افتاد، که پذیرفت به جیگورو کانو یک کاتا آموزش دهد اما نمی‌خواست به او بیاموزد. کاتاگیری ریوجی و ایمائو گنشیرو نیز از تدریس جیگورو خودداری کردند، بنابراین چندین سال دیگر گذشت.

کانو در سال 1877 به مدرسه توکیو-کایسی پیوست و متوجه شد که بسیاری از معلمان جوجوتسو مجبور به دنبال مشاغل جایگزین هستند. او سرانجام با فوکودا هاچینوسوکه یک زبان مشترک پیدا کرد، سپس پس از مرگ معلمش یک دنشو (طومار) از دوجو خود دریافت کرد. این الهام بخش جیگورو کانو شد تا پیشرفت خود را دنبال کند، که بعدها به کودوکان جودو، یک هنر رزمی نسبتا مدرن منجر شد.

توسعه کودوکان جودو

جودو کودوکان کانو جیگورو گامی در مسیر درست بود. در فوریه 1882، جیگورو کانو افسانه ای یک مدرسه و دوجو در Eisho-ji، یک معبد بودایی تأسیس کرد.

ایکوبو، مربی کیتو ریو کانو، هفته‌ای سه بار در دوجو شرکت می‌کرد تا به او در آموزش دانش‌آموزان کمک کند. پس از دو سال، جیگورو رسما جودو را به عنوان یک هنر رزمی اختراع کرد و معبد نام کودوکان را گرفت.

مدرسه جودو کودوکان جیگور در وهله اول در یک منطقه بسیار کوچک (فقط 214 متر مربع) بود، اما جلسات آموزشی جودو او در سال های بعد منفجر شد.

گسترش جودو در سراسر جهان

کودوکان جودو تازه شروع کار بود. امیدوارم وقتی همه‌گیری در شهر راکون شیوع پیدا کرد، فیلم Resident Evil را تماشا کرده باشید. خوب، هنر رزمی جیگورو در ژاپن بسیار پذیرفته شد و آنها مانند یک بیماری همه گیر شروع به گسترش کردند. با عرض پوزش برای این مثال، اما محبوبیت آن به شدت بالا رفت، شوخی نیست! کانو شروع به آموزش جودو کرد و در ایالت ژاپن بسیار محبوب شد!

بین المللی کردن جودو در المپیک توکیو

اکنون زمان آن است که به چشمگیرترین لحظات این ورزش المپیک از توکیو 2020 نگاه کنیم. جزئیات بسیار خوبی وجود داشت، از خواهر و برادر آبه که مدال های خود را در همان روز به دست آوردند تا سرنگونی پدیده افسانه ای جودو فرانسه روی تشک، تدی. راینر. اما بیایید یکی یکی کم کنیم.

اولین چیزی که تاثیرگذار بود دو برادر آبه از ژاپن بود که هر دو در یک روز مدال طلا گرفتند. داشتن یک قهرمان ورزشی المپیک در خانه سخت است. این دو قهرمان المپیک به ندرت اتفاق می افتند، اما در یک روز، این یک لحظه بی نظیر در تاریخ جودو است که در 25 جولای اتفاق افتاد.

اوتا اولین نفری بود که در وزن منهای 52 کیلوگرم جودو قهرمان شد و برادرش هیفومی چند ساعت بعد با شکست حریف گرجستانی در فینال این کار را انجام داد. این بی نظیرترین روز در تاریخ جودو بود.

همچنین، کلاریس آبگننو، برنده پنج بار مسابقات جهانی جودو، برای کسب مدال جودو المپیک تحت فشار زیادی قرار گرفت و برای اولین بار در دوران حرفه ای خود در المپیک توکیو به ثمر نشست! جودوکار فرانسوی این کار را کرد!

دو مدال طلا برای کوزوو به دست آمد که آن هم یک موفقیت تاریخی است. در وزن منهای 48 کیلوگرم جودو زنان، دیستریا کراسنیقی با شکست حریف خود با اوچی ماتای ​​دوست داشتنی این کار را انجام داد. نورا گجاکووا در وزن منهای 57 کیلوگرم پیروز از میدان خارج شد که موفقیتی تاریخی برای این کشور کوچک محسوب می شود. کمربند سیاه جودوی اروپا از کوزوو بر توکی مسلط شد المپیک!

اونو شوهی بار دیگر مدال منهای ۷۳ کیلوگرم جودو را به دست آورد و جایگاه خود را به عنوان بهترین مدال تمام دوران تثبیت کرد. علی‌رغم اینکه اونو می‌گفت رقبای زیادی در کلاس وزن او «ناعادلانه» وجود دارد، برای او مانند پیاده‌روی در پارک به نظر می‌رسید – بردهای بسیار آسان.

همچنین کرپالک پادشاه سنگین وزن جدید را تاج گذاری کرد، زیرا شکار اسطوره فرانسوی تدی راینر برای طلا در مراحل اولیه مسابقات متوقف شد. با این حال، تدی را از کسب یک مدال دیگر و کمک به ایالت خود فرانسه برای کسب رکورد کلی بهتر در معتبرترین تورنمنت جودو باز نداشت.

اگر شما به این ورزش جذاب علاقمند هستید می توانید با تهیه ست ورزشی و لباس ورزشی مناسب جودو و شرکت در کلاس های آموزشی به این رشته رزمی بپردازید.

در قسمت بعد به نکات جالب تری از جودو اشاره خواهیم کرد سپاس که با ما همراه بودید.