وبلاگ

همه چیز در مورد ورزش جودو (قسمت دوم)

با سلام خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی سایت فیت بادی اسپرت بسیار خوشحال و خرسندیم که می توانیم با یک مقاله تخصصی دیگر در خدمت شما عزیزان باشیم امروز قصد داریم در ادامه مقاله قبل به نکات مهم ورزش جذاب جودو بپردازیم پس با ما همراه باشید.

فیت بادی اسپرت

چرا جودو یک ورزش است؟

اول از همه، جودو یک مجموعه قوانین سختگیرانه دارد که نباید شکسته شود وگرنه شما محروم خواهید شد. همچنین در جودو، ذهن بیان بدن را کنترل می کند. همچنین به آموزش افراد و بهبود عملکرد آنها کمک می کند. اما بیایید روی این سوال تمرکز کنیم که چرا.

به عنوان مثال، هیچ قانونی در خیابان وجود ندارد، لازم نیست ورزشکار باشید تا با یک میله یا یک شی فلزی صورت کسی را از بین ببرید.

در جودو باید در مقابل تشک، حریف خود تعظیم کنید، به داوران احترام بگذارید و دشمن خود را شکست دهید یا با تکنیک قانونی در مبارزه شکست بخورید. هر حرکت غیرقانونی و محروم می شوید، مجموعه قوانین سختگیرانه حتی جودو را به یک ورزش المپیک نیز تبدیل کرده است!

جودو زیر پرچم المپیک بین المللی المپیک است، این ورزش برای یک دوره بسیار طولانی بخشی از این خانواده است! یک مسابقه جودو در المپیک وجود دارد!

اصول اصلی جودو چیست؟

جیگورو کانو تفاوتی بین تکنیک های جوجوتسو و جودو ایجاد کرد و جودو را بر اصول “حداکثر کارایی، حداقل تلاش” و “نفع متقابل و رفاه” متمرکز کرد. او یکی از اولین افرادی بود که معتقد بود نرمی، سختی را کنترل می کند.

بر اساس فلسفه کانو، مقاومت در برابر حریف قدرتمندتر منجر به شکست می شود. شما به سادگی نمی توانید مرد قوی تر را در خط مرکزی کنترل کنید، اما تنظیم و فرار از حمله حریف باعث می شود تعادل او را از دست بدهد. از دست دادن تعادل خوب است، زیرا قدرت او را کاهش می دهد. در جودو، حریفان ضعیف تر می توانند حریفان نسبتا قوی تر را به دلیل این تنظیمات کوچک شکست دهند.

کانو شب‌های بی‌خوابی زیادی را صرف فکر کردن به اصول نهایی جودو کرد و تصمیم گرفت تکنیک‌هایی را که بر اهمیت کارایی و اجرا تاکید نمی‌کردند، رد کند. تکنیک مورد تاکید مفهوم و معنای گسترده‌تری پیدا کرد، زیرا کارایی آن برای شکست دادن حریف بزرگ‌تر باید درجه یک بود. بنابراین او شروع به آموزش جودو، یک هنر رزمی با نامی دیگر، با فلسفه تغییر کرد.

قوانین جودو

هر گونه تکنیک ضربه ای در جودو رقابتی اکیداً ممنوع است. هدف این است که حریف را به پشت پرتاب کنید، او را با یک سنجاق بی حرکت کنید یا به دلیل قفل بازو یا چوک او را مجبور به ضربه زدن کنید. قوانین بسیار سختگیرانه است، مجازات ها نیز.

آداب در جودو

مبارزان باید قبل از پا گذاشتن روی تشک با لباس جودو تعظیم کنند. قبل از شروع مبارزه و پس از مبارزه، شرکت کنندگان به یکدیگر تعظیم می کنند و به منطقه مسابقه. این هنر رزمی مدرن زبان بدن توهین آمیز یا حرکات ناپسند را تحمل نمی کند – این کار را انجام دهید تا از مسابقات محروم شوید.

توقف و دفاع مداوم مجاز نیست. داور به مبارزان برای عدم تحرک روی تشک جودو هشدار می دهد و آنها را با شیدو (اخطار) یا هانسوکو (عدم صلاحیت) مجازات می کند.

جودو – قوانین ایمنی

در اینجا مهمترین بخش از قوانین ایمنی در مسابقات جودو آمده است:

مشت، لگد زدن و آرنج زدن حریف ممنوع است. ضربه سر هم

شما نباید عمداً در مسابقات جودو به حریف خود آسیب برسانید.

در جودوی مدرن نمی توانید صورت حریف را لمس کنید.

شما می توانید به آرنج حمله کنید، اما هرگونه قفل مفصل دیگر توسط قوانین فدراسیون بین المللی جودو ممنوع است.

بدون سر شیرجه.

بدون تکنیک پا یا گرفتن حریف زیر کمربند.

برخی از تکنیک های جودو در مسابقات جودو مدرن ممنوع است، به عنوان مثال، کانی بسامی و کاوازو گیک.

قبل از پا گذاشتن روی تشک، باید هر گونه اجسام فلزی را بردارید.

البته ممکن است در بازی جودو آسیب های جزئی رخ دهد. با این حال، برخی از صدمات شدید ممکن است منجر به توقف درگیری شود. فدراسیون بین المللی جودو قوانین بسیار سختگیرانه ای را برای موارد بالقوه درمان های پزشکی و آسیب ها ارائه می دهد:

تیم پزشکی نباید وارد تشک شود مگر اینکه داور اجازه دهد.

مبارزی که یک بار کمک های پزشکی را انتخاب کرد در مسابقه جودو شکست خورد.

اگر رزمنده تشک بیهوش شود، تیم پزشکی مجاز است وارد تشک شده و به او کمک کند.

عدم رسیدگی پزشکی برای خونریزی بینی مبارزان می توانند از توپ های پنبه ای استفاده کنند اما خونریزی بیش از حد ممکن است منجر به باخت شود (بستگی به داور و دکتر دارد).

پنالتی در جودو

قوانین فدراسیون بین المللی جودو دو نوع هشدار را به رسمیت می شناسد – شیدو و هانسوکو. ممکن است داور برای مدت طولانی تری به شما اخطار شفاهی بدهد، اما معمولاً با شیدو مجازات می شود که به معنای نقض جزئی قانون است.

داور معمولاً پس از دو اخطار شفاهی شما را با شیدو تحریم می کند (اما این یک قانون سختگیرانه نیست). اگر امتیاز مساوی باشد، مبارزی که شیدوهای کمتری داشته باشد، برنده مبارزه خواهد شد.

اگر شما عزیزان علاقمند به این رشته رزمی  هستید فقط کافی است تا با تهیه ست ورزشی و لباس ورزشی مخصوص و ثبت نام در باشگاه زیر نظر مربی شروع بع آموزش ورزش جودو کنید.

سپاس که با ما همراه بودید.