وبلاگ

تفاوت های جالب بیسبال و کریکت!

با سلام خدمت شما دوستان و همراهان همیشگی سایت فیت بادی اسپرت بسیار خوشحال و خرسندیم که می‌توانیم با یک مقاله دیگر در خدمت شما عزیزان و خوبان باشیم، امروز قصد داریم تا تفاوت ‌های دو بازی و ورزش محبوب کریکت و بیسبال را برای شما عزیزان شرح دهیم پس لطفاً تا پایان این مقاله ما را همراهی بفرمایید .

ابتدا بیایید تا فرمت‌های هر دو بازی را به ‌صورت جداگانه برای شما عزیزان بازگو کنیم .

  • کریکت

کریکت بازی است که شما با یک چوب و توپ مخصوص باید آن را انجام دهید و تعداد نفرات دو تیمی که با یکدیگر شروع به بازی می‌کنند باید یازده نفر برای هر تیم باشد. ادوات و ابزار موجود در این بازی در چوب، توپ، میله و نگهدارنده خلاصه می‌شود که البته در این بازی دو نوع میل وجود دارد که شامل سه میله‌ی چوبی و دود چوب کوتاه افقی روی پایه است .

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که میله‌های چوبی کریکت به زمین کوبیده و یا اصطلاحاً سوار می‌شوند و چوب ‌هایی که در سطر بالا اشاره کردیم کوتاه هستند بر روی میله‌ها قرار می‌گیرند و ضربه زننده ها یا اصطلاحاً چوب‌زن ها باید از این میله‌ها محافظت کنند و در صورت این‌که توپ با میله‌ها اصابتی داشته باشد آن‌ها باید زمین‌بازی را ترک کنند .

فیت بادی اسپرت
  • بیسبال

در مقاله قبلی در مورد این ‌که چگونه مربی بیسبال مدرسه خود شوید با شما گفتگو کردیم و به ‌صورت خلاصه در مورد این بازی جذاب توضیحات کوتاهی داشتیم حالا قصد داریم تا کمی عمیق ‌تر به این بازی نگاه کنیم و این بازی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

 بیسبال هم شباهت ‌های زیادی به کریکت دارد چرا که دقیقاً مثل بازی کریکت یک بازی چوب و توپ محور است اما اندازه چوب و فرم و شکل چوب کاملاً با چوب کریکت تفاوت دارد و این قضیه در مورد توپ نیز صدق می‌کند.

 تعداد نفرات در بیسبال برای هر تیم نه نفر هستند و ادوات مورد نیاز برای بازی   چوب، توپ، پایه، دستکش و وسایل محافظتی است، تعداد دور های این بازی در صورت حالت نرمال به نه دور می‌رسد ولی اگر در این نه دور تیم برنده را مشخص نکند تعداد دورها قطعا اضافه ‌تر خواهد شد .

فیت بادی اسپرت

حالا بیایید به ‌عنوان اصلی مقاله مان رجوع کنیم یعنی تفاوت کریکت و بیسبال!

  •  اولین تفاوتی که باید به شما بگوییم توپ بازی است

 توپ‌هایی که در بازی کریکت استفاده می‌شوند شاید از لحاظ بصری شباهت بسیار زیادی به بیسبال داشته باشند و گاهاً شاید حتی تفاوتی بین آن‌ها احساس نشود اما در وزن و ویژگی‌های دیگر بسیار تفاوت دارند، این نکته را در نظر داشته باشید که توپ‌های بیسبال چیزی در حدود صد و پنجاه گرم هستند و این استاندارد توپ‌ها است که نباید کم ‌و زیاد شود ، در حالی‌که وزن توپ کریکت بین صد و پنجاه و پنج دو  و  صد و شصت و پنج گرم و محیط آن نیز چیزی حدود دویست و بیست و چهار تا دویست و بیست و نه میلی‌ متر می‌باشد .

  • تفاوت دوم در محیط و زمین بازی است

 زمین بازی کریکت معمولاً بیضی ‌شکل است و زمینه بازی بیسبال شکل لوزی دارد و تماشاگران  غیر حرفه‌ای این دو بازی هم کاملاً می‌توانند این قضیه را تفکیک کنند .

  • تعداد نفرات

همان‌ طور که در توضیح خلاصه هر دو ورزش گفتیم تعداد نفرات کاملاً در این بازی متفاوت است ، شما در کریکت با یک تیم یازده نفره مثل تیم فوتبال روبرو هستید در صورتی ‌که در بیسبال هر دو تیم شامل نه نفر می‌باشند .

کریکت قوانین و انواع مختلفی دارد که امروز سازمان ‌دهی شده و تبدیل به یک کلیت واحد یا اصطلاحاً 20-20 شده ‌است، یعنی هر تیمی که به امتیاز بیست برسد می‌تواند برنده باشد و زمان کلی بازی چیزی در حدود سه ساعت محسوب می‌شود، اما در بیسبال کاملاً قضیه فرق دارد دو تیم باید با هم رقابت شدیدی داشته باشد تا امتیازهای بیشتری از تیم مقابل کسب کنند و همان ‌طور که گفتیم تعداد دورها مشخص‌کننده آن است که در حالت عادی بیسبال نه دور برگزار می‌شود .

  • چیدمان بازیکن ها

یکی از تفاوت‌های بسیار مهم و البته جذاب این دو ورزش این است که شما در بیسبال با یک سازمان از قبل تعیین ‌شده روبرو هستید به این شکل چیدمان بازیکن‌ها قبل ‌از زدن ضربه کاملاً مشخص است و آرایش تیم کاملاً بر پایه یک نظم است در صورتی‌ که کریکت اصلا چنین چیزی را ندارند و کاملاً شرایط متغیر و اصطلاحاً انعطاف‌پذیر است و بازیکنان می‌تواند در شرایط مختلف در نقاط مختلف زمین قبل ‌از ضربه قرار بگیرند .

  • داورها

و تفاوت عمده پایانی آن‌ ها در تعداد داورهای درون زمین است ، شما در بیسبال با چهار داور سر و کار دارید که بعضاً برای مسابقاتی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند تعداد داورها به عدد شش نیز می‌رسد درست مثل داوری فوتبال که در بازی های مهم از داور کنار خط دروازه هم استفاده می شود،  در صورتی ‌که در کریکت شما با دو داور روبرو خواهید شد .

کریکت و بیسبال از ورزش‌های جذابی هستند که امروزه در کشور ما نیز طرفداران خاص خود را پیدا کرده‌اند و حتی لباس ‌های بیسبالی در بین جوان‌های ما بسیار مطرح شده ‌است.

 توصیه می‌کنیم حتما اگر عاشق ورزش‌های گروهی جذاب ، شاد و پر هیاهو هستید سری به این دو بازی بزنید.

 شما می‌توانید به ‌راحتی با پوشیدن لباس ورزشی با دوستان خود در زمین‌هایی از قبل تعیی ن‌شده در شهر خود این ورزش را شروع کنید و حتما نیازی نیست که امکانات فوق حرفه‌ای این بازی‌ها را داشته باشید و با کمترین تجهیزات نیز می‌توانید این بازی‌ها را انجام دهید.

 نکته جالب در مورد این دو بازی این است که شباهت زیادی به بازی الک‌دولک خود ایرانی‌ها دارد و شاید به‌ خاطر همین است که در بین مردم ایران این دو بازی از جذابیت و محبوبیت خاصی برخوردار شده ‌است.

 امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی را در مورد این دو بازی و ورزش جذاب در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

 سپاس که تا پایان این مقاله مارا همراهی کردید .